Krachtige lobby voor Heerlense internetapotheek

VVD Heerlen is verbolgen en boos over het voorgenomen Duitse verbod op geneesmiddelen via internet. Een verbod dat internetapotheek DocMorris in Heerlen hard zal treffen. VVD Heerlen roept het gemeente- en provinciebestuur op om via Den Haag en Brussel alles uit de kast te trekken om zo’n verbod te voorkomen.

Bij internetapotheek DocMorris op Avantis werken bijna 650 medewerkers. Het is een van de snelst groeiende en grotere werkgevers van onze stad en regio, zegt VVD-raadslid Ans Winkens. “In de afgelopen jaren is er door DocMorris en de gemeente Heerlen veel geïnvesteerd in de groei van het bedrijf en de werkgelegenheid. Met succes! Naast hoog- en MBO-opgeleiden werken er veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het overgrote deel van de bedrijfsactiviteiten van DocMorris draait op de Duitse markt. Dat dreigt door de plannen van de nieuwe Duitse regering nu volledig weg te vallen”.

De Duitse regering spant volgens Winkens het paard volledig achter de wagen. “Eerst met de invoering van het Duitse tolsysteem en nu met het geneesmiddelenverbod via internet. Daarmee wordt niet alleen de handel geremd, maar ook de innovatie en de werkgelegenheid. In het bijzonder in onze regio!”

VVD Heerlen vraagt het stadsbestuur om de contacten met de Provincie te gebruiken om via de Nederlandse regering en de Europese Commissie de Duitse regering op andere gedachten te krijgen. Ook moeten volgens Winkens de stad Aachen en de Deelstaat Nordrhein-Westfalen vol op het orgel gaan in Berlijn. “Beide Duitse overheden zijn namelijk mede-aandeelhouder van het grensoverschrijdende bedrijventerrein Avantis N.V. Bovendien hebben ook zij een direct belang bij verdere werkgelegenheidsgroei in de medische logistiek in de Euregio”.